onsdag 27 mars 2013

lov!

Skärtorsdagen inleder en veckas ledighet. Mycket ska hinnas. Imorn blir det rivstart redan vid 0625 för en snabb förflyttning i västerled. Om SJ håller måttet ska jag vara i Kil tre h senare och kanske man till och med hinner ut i Sisuspåret innan dagsmejan slår till? Vad vet jag.

Sedan är det födelsedagar och påsk som ska firas och kanske syrran behöver hjälp med flytten (eller var det redan klart?) och lite snick och snack. Träffa släkt och en och annan gammal kompis och sen fyller jag själv år. Fast innan dess har jag nog hunnit tillbaks till Sthlm.

Helgen därpå är det bal och tills dess ska väl kanske en sång komponeras och klänning provas (lyckades svärmor lägga ut den tillräckligt?). Det vore ju ändå häftigt att gå på finfest i en klänning uppsydd 1962, i Italien. Och de fina sidenpumpsen, som redan då kostade 280kr!

Idag var jag förresten snubblande nära att inhandla en annan typ av sko. Fischerpjäxor på Alewalds rea - just vad jag behöver! Tyvärr lyckades varken säljaren eller jag hitta mer än en högersko i min storlek, så det fick vara den här gången.

Annat som skett idag är att jag haft den gamla Falcodängan Jeanny på hjärnan. 1985 var jag åtta år och borde inte fattat så mycket tyska (refrängen är på engelska, versen på tyska), men att det handlade om något läskigt uppfattade jag, någon som försvunnit.. mord? Singelns konvolut; mörkt, regnigt, en övergiven sko.. Stackars Jeanny! Vad hände? Det var starkt. Särskilt förtjust var jag i det desperata vrålet mitt i låten.

Det är fortfarande ett fint vrål. Jag kollar upp låten. Jaha, ja just så var det, wo ist dein Schuh
Du hast ihn verloren
, en tappad sko, ett utsmetat läppstift, en bortrövad Jeanny.. I Falcos biografi står det: "Jeanny" was a success but was banned from numerous radio stations due to its controversial lyrics, which could be interpreted as romanticizing of rape and murder. Fifan. Jävla Falco. Men låten tilltalar mig ännu. Vrålet allra mest.

Ja det var allt för idag. Nu är det grötdags! Och packdags.

/Pacman

Inga kommentarer: