tisdag 4 september 2012

vilokonst

Vill gärna se mig själv som en friskus. Stark och kurant! Tyvärr stämmer det inte. Sedan jag flyttade till Sthlm/blev sambo/började jobba med barn har jag varit förkyld säkert fyra gånger om året. Alltid jävla förkyld. Feber, snor, the works.

Så går man och är lite halvrisig och får skäll på jobbet för att man inte är hemma och vilar. Nästa dag har man feber och måste vara hemma och vila.

Men vad är vila? Hur gör man? Menar folk på allvar att de är hemma och gör ingenting? Jag förstår det inte.

Min kropp vill aldrig göra ingenting. Halv åtta imorse hade jag nästan hoppat ur skinnet för det var så långtråkigt, då hade jag varit vaken en timme. Så när förkylningen når måste-vara-hemma-nivå blir det mycket städ, tvätt, fönsterputs.. Men riktigt rätt är det inte, har jag förstått. Om man råkar nämna att man pysslat lite under sina sjukdagar får man veta att det är just därför förkylningar förvärras och återkommer. Man ska ju vila. Vila som i att ligga på sofflocket.

Om jag bara kunde lära mig att vila så skulle jag vara en friskus, på riktigt?
.

Göteborg i helgen bjöd både det ena och det andra. Mallen sprang i Kåsjön och jag var vätskebärare. Det var kul att titta på även om det förstås drog i springbenet. Alla leriga, glada människor! Särskilt imponerad var jag av SAIKs ungdomssektion som rodde hem typ hela topp 10 på korta banan. Vilka ungar! Långbenta, spikskodda, i en jäkla fart! Också extra kul att damsegrarinnan på långa banan var en sjukgymnast vid namn Emma - vi har jobbat ihop en gång i tiden!

här står jag o trånar.. 
Vi var ute och drack öl på kvällen, och på scenen dök plötsligt Arvingarna upp! De jobbar med negativ split, eller vad man ska säga, bara covers nuförtiden. Faktum är att AC/DC i Arvingetolkning var helt ok, bra mycket bättre än Eloise i alla fall. :-) Sen var det det vanliga nattliga köret med en drängfull M som kaxar och hugger, taxichaufförer, kebabförsäljare, ingen kommer undan. Men men. Det har varit värre!

Sedan hade jag en riktig ångestnatt pg a den där kattan! Fy för astma och fy för att inte ha med sig sin medicin.. Ja, det där vill man bara glömma så fort det går.
.

Men nu drar grannen igång dammsugarn hör jag.. lika bra att hänga på!

2 kommentarer:

Trail-Sofie sa...

Så det är därför jag så sällan är sjuk: för att jag är så bra på att ligga på sofflocket! Städning är nämligen inte min grej (även om jag jobbar på det...) och jag är nog ganska lat om sanningen ska fram.

Du får klura ut fritidsaktiviteter som är stillsamma och så du kan ägna dig åt när du ska vila. Läsa? Knyppling? :)

s-kils sa...

haha, ja knyppling kanske! :-)

ja det är bara att gratulera till avkopplingsförmåga! det ÄR en konst.