söndag 23 januari 2011

Born to Run

Dagen idag har hittills bjudit på följande:
  • sovmorgon
  • helgfrukost
  • telefonprat med kompis M
  • disk
  • diverse Blondielåtar
  • skogsjogg
  • dusch
  • raggmunkar med sylt och grädde
  • mera disk

Bortsett från disken så har det varit en trevlig söndag! Men ännu bättre blir det; när Lars kommer hem från sitt långpass med gubbarna (http://teamrockrunners.blogspot.com/) finns nämligen planer på restaurangbesök och bio! Yeah!

Men det jag egentligen ville skriva om idag är den julklappsbok jag håller på att läsa. Den är verkligen något att sätta tänderna i för alla springintresserade - alldeles särskilt för dem som gillar att springa riktigt långt! Inledningsvis var jag rätt skeptisk, det var så mycket hitta-på, tyckte jag, även om det visst var fängslande och rätt kul skrivet. Springande folkslag, helt vansinniga ultralopp och diverse anekdoter och kopplingar till djurvärlden och människans utveckling. Visst, underhållning, men hallå..? Men sen så googlade jag Tarahumara-folket, 100mile-loppen som omnämns och figurer som t ex the Dipsea Demon.. och, vet ni vad, they are for real! Even Barefoot Ted! (Han har en egen hemsida, http://www.barefotted.com/).

Plötsligt ser jag Born to Run med nya ögon. Och suger åt mig som en svamp! Om träningsskons uppkomst och ve, om varför människan är byggd för att löpa, medan andra arter inte springer alls - eller gör det jävligt fort men inte långt.. om norske Mensen Ernst som sprang från Paris till Moskva efter en vadslagning, året var 1832 och det tog honom 14dgr... Ja, ni hör ju själva! Highly interesting!

Men nu har L kommit hem och det är dags att fortsätta dagen!

Skön söndag, till er!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Intressant!

s-kils sa...

verkligen! rekommenderas! :-)