lördag 18 augusti 2007

Sunday bloody Sunday

Började blogga igår förmiddag om min sketna morgon. Hann dock inte längre än till utkaststadiet, och lika bra var väl det. Vem fasen vill läsa om min misslyckade lördagsmorgon? Nä, just det.

Men just då var jag väldigt upprörd och det kändes helt rätt att skriva en uppsats om världens kanske mest ointressanta ämne; tvätt.

Så kan det vara.

Idag har jag inte så väldigt mycket mer intressant att skriva om heller. Men jag kan och vill tipsa om en fascinerande berättelse jag just läst, självupplevt om cowboyliv på Kanadas prärier, av en Karl Gustavsson. I det stora landet kallades han kort och gott för "Big"; en av många skandinaver som kom till Kanada kring 1900-talets början. Boken, rött inbunden och utan säljande text på baksidan, såg inte mycket ut för världen, men OJ så fängslande! Enkelt och rättframt skriven, no frills, och upplevelser läggs till upplevelser - ett sådant fantastiskt liv de levde, alla boys och girls på prärien!

Ibland känns ens eget lilla liv minst sagt torftigt.

Om ni har möjlighet, så läs! Kruxet är bara att boken kan vara svår - till och med omöjlig - att få tag på. Om man inte lånar av min kompis M, förstås. Hon hade hittat den i föräldrarnas samlingar, den röda lilla fina. Utgiven 1931. Jag återkommer med fullständig titel, ifall någon är intresserad och ids leta.
.

I övrigt kan jag berätta att jag gjort en dygnsvisit i Skåne. Planerna inför semesterturen börjar ta form, och det känns riktigt bra. Sällan har jag längtat så efter lite ledigt! Att det friveckan innebär tältande och kånkande på ryggsäck är det bästa av allt!

Men nu måste jag sova. Söndag kväll och imorgon bitti ringer klockan. Pust.


Inga kommentarer: